niedziela, 17 stycznia 2016

Kontuzjom precz!!

Siemankoo !! :D Uprawiając różne sporty i prowadząc aktywny tryb życia jesteśmy narażeni na doznanie różnego rodzaju kontuzji. Nie można w jakiś "magiczny" sposób sprawić, aby Nas nie spotkały. Ale w całkiem "przyziemny" sposób możemy zminimalizować ryzyko ich wystąpienia. 

napieramy.pl
Zacznę od wyjaśnienia tego pojęcia. A więc kontuzja jest to uszkodzenie wewnętrznej struktury tkanki na skutek urazu mechanicznego. 


Do najczęstszych kontuzji należą:
  • stłuczenia - najczęściej pojawia się obrzęk, krwiak (siniak), zaczerwienie i bolesność stłuczonego miejsca
  • zwichnięcia - najczęstsze objawy to silny ból, obrzęk, zniekształcenie obrysu stawu, patologiczne ustawienie kończyny, krwiak (siniak), brak ruchów czynnych, bolesny opór podczas ruchów biernych.
  • naderwanie lub naciągnięcie mięśni, ścięgien, więzadełstan zapalny, ból, krwiak (siniak), opuchlizna


Jak zminimalizować wystąpienie kontuzji?
  • przed rozpoczęciem wysiłku fizycznego wykonaj rozgrzewkę (KLIK)
  • rozpocznij od ćwiczeń dla początkujących i stopniowo zwiększaj ich intensywność
  • zadbaj o prawidłową dietę
  • zadbaj o odpowiedni strój sportowy
  • słuchaj swojego ciała - jeśli czujesz ból przestać ćwiczyć 

A co zrobić jeśli doznasz kontuzji? Zapamiętaj zasadę RICE:
  • rest (odpoczynek) - przerwij treningi do czasu ustąpienia kontuzji
  • ice (lód) - pierwszą czynnością po doznaniu kontuzji jest schłodzenie obolałego miejsca, zmniejszy to obrzęk i ból
  • compression (ucisk) - uciśnięcie uszkodzonego miejsca ograniczy zwiększanie się obrzęku
  • elevation (uniesienie) - jeśli masz możliwość uniesienia kontuzjowanej kończyny powyżej poziomu serca, zrób to, ograniczy to powstanie wysięku zapalnego (płyn powstający w przebiegu zapaleń)
Należy też pamiętać, aby KAŻDY!!! uraz skonsultować z lekarzem. 

Na dziś to tyle. :) Napisz w komentarzu czy już kiedyś doznałaś/eś kontuzji i jakiej? Jak sobie z nią poradziłaś/eś? :D Czekam na komentarze, które baaardzo motywują do dalszego pisania :D Buziaki :**

4 komentarze:

  1. Ja na szczęście żadnej poważnej nie doświadczyłem :o

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jak do tej pory miałam tylko wybite oba kciuki :/ :)

      Usuń
  2. Świetne rady! :) Rozgrzewka może w jakiś sposób wpłynąć na kontuzje, ale nie zawsze pomaga. Ja na przykład po 15 minutach biegania na treningu skręciłam sobie kostkę biegnąc tyłem...

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miałam podobnie, gdy grając w siatkówkę wybiłam sobie kciuka. Rozgrzewałam się jak zawsze, ale niestety źle odbiłam piłkę. :/ Ale jednak rozgrzewka pomaga zapobiegać niektórym kontuzjom :)

      Usuń